قبول پرونده جدید خوداشتغالی برای هنرمندان و ورزشکاران

خوداشتغالی برای هنرمندان و ورزشکاران

خوشحال هستیم به اطلاع شما برسانیم که بر اساس تجربیات بدست آمده از نتایج پرونده های ایرانیان که در ویزا آفیس ورشو بررسی شد، شرکت آی تی سی آمادگی برای قبول پرونده های جدید (با شرایط جدید) دارد.

مراحل بررسی پرونده به این صورت است که ابتدا پرونده به اداره مهاجرت در کانادا ارسال میشود. پس از بررسی و تائید اولیه شماره فایل صادر میشود و پرونده به دفتر ویزای مربوطه ارجاع میشود. پس از رسیدن نوبت بررسی تقاضای به روز رسانی پرونده خواهد شد. برای تصمیم گیری روی پرونده اگر نیاز به مصاحبه باشد، متقاضی به مصاحبه دعوت خواهد شد. در بسیاری موارد نتیجه گیری روی پرونده بدون مصاحبه هم گرفته میشود و نهایتا پس از بررسیهای امنیتی و انجام آزمایشات پزشکی ویزا صادر می گردد.

فاکتورهای مهم برای موفقیت در این برنامه

انجام تحقیقات لازم برای ایجاد کار خوداشتغال در کانادا

در حال حاضر و پیرو مردود شدن انبوهی از پرونده های خوداشتغالی که به ویزا آفیس ورشو منتقل شده بود، در حال حاضر حداقل برای ایرانیان این فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده میباشد. اکثر قریب به اتفاق پرونده های رد شده صرفا به همین دلیل رد شدند. این در حالیست که پرونده های مشابه و حتی ضعیف تر پیش از انتقال به ورشو همگی قبول میشدند و همزمان پرونده های ملیتهای دیگر که در آفیسهای دیگر بررسی شدند براحتی مورد تائید قرار گرفتند. به منظور پاسخگویی به خواست افسر مهاجرت در ورشو، لازم است یک بیزنس پلن کامل ارائه شود و به همراه آن گزارش دقیق و کاملی از تحقیقات بازاری در کانادا ارائه شود و با افراد مختلف در زمینه شروع یک بیزنس در زمینه هنری و تجاری تماس گرفته شود. به صورتی که افسر متقاعد شود که کلیه اطلاعات لازم جهت ایجاد بیزنس و ایجاد درامد خوداشتغال در بدو ورود به کانادا وجود دارد.

میزان درآمد

یکی از مواردی که در قانون به عنوان شرایط لازم برنامه خوداشتغالی نوشته شده است، میزان درامد مکفی  برای اداره خانواده میباشد. یعنی اینکه متقاضی باید ثابت کند که در سالهای گذشته (خداقل 2 سال از 5 سال) از راه خوداشتغالی به عنوان هنرمند یا ورزشکار درامد کافی برای اداره خود و خانواده خود داشته است. در راستای بهانه جویی های اخیر ورشو، دیده شده است که افسر اداره مهاجرت (به صورت نادرست) ملاک خود را استاندارد درامد در کانادا در نظر گرفته است. بنابراین برای اطمینان از قبولی پرونده لازم است در صورت امکان درامد فرد متفاضی بر همین اساس در نظر گرفته و توسط مدارک لازم اثبات شود.

منابع مالی

هر چند میزان سرمایه برای برنامه خوداشتغالی تعریف نشده است ولی به صورت کلی هر چقدر منابع مالی شما شامل منابع نقدی و غیر نقدی بیشتر باشد، احتمال موفقیت شما بالاتر است. میزان حداقل سرمایه مورد نیاز در درجه اول بستگی به نوع کار هنری، فرهنگی یا ورزشی شما دارد و طرحی که برای فعالیت خوداشتغالی در کانادا برای شما ارائه خواهد شد. به عنوان مثال اگر فعالیت خوداشتغالی شما به عنوان یک مترجم و یا ویراستار و ارائه میشود، نیاز شما محدود به داشتن یک کامپیوتر که آن را هم میتوانید از کشور خود به کانادا بیاورید و شاید نهایتا نیاز به یک سرمایه جزیی برای تبلیغات داشته باشید. ولی اگر برای انجام کار خود نیاز به یک آتلیه داشته باشید و یا نیاز به تبلیغات بیشتر، تهیه وسایل گران قیمت و یا استخدام افراد داشته باشید، به سرمایه بالاتری احتیاج خواهید داشت.

علاوه بر سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح خوداشتغالی خود در کانادا بایستی سرمایه کافی که کفاف مخارج شما و وابستگان شما را حداقل به مدت 6 ماه میدهد را داشته باشید. این میزان سرمایه بایستی به صورت نقدی (حساب بانکی) قابل ارائه باشد و حدود 12000 دلار برای متقاضی اصلی و 3000 دلار برای هر فرد وابسته می باشد. مبلغ دقیق این سرمایه طبق جدول موجود در این صفحه مشخص میشود.

سابقه خود اشتغالی

اثبات اینکه شما به عنوان یک فرد خود اشتغال کسب درامد کرده باشید یک فاکتور بسیار مهم در موفقیت شما خواهد بود. در امدی که از این راه بدست آورده اید بایستی قابل ارائه از طریق مدارک کافی و رضایت بخش برای حداقل 2 سال در 5 سال گذشته باشد. البته اهمیت این موضوع در صورتی که یک هنرمند یا ورزشکار برجسته در سطح جهانی بوده باشید وجود نخواهد داشت. ولی با توجه به اینکه تعریف برجستگی در سطح جهانی بر اساس تشخیص افسر مهاجرت و کاملا نظری خواهد بود، توصیه میشود در هر صورت درامد خوداشتغالی شما ارائه شود. توجه کنید که درامدهایی که از راههای دیگر کسب کرده باشید و کار فرهنگی، هنری و ورزشی شما فقط به صورت تفننی  و غیر حرفه ای بوده باشد مورد قبول قرار گرفته نخواهد شد. مثلا اگر هنرمندی باشید که در دانشگاه مشغول تدریس هستید، سوابق استخدامی شما در نظر گرفته نخواهد شد. افرادی که تحت استخدام موسسه ای (مثلا صدا و سیما) هستند و درامد خود را با سوابق بیمه تامین اجتماعی توسط کارفرما ارائه میکنند واجد شرایط خود اشتغالی نیستند.

برای تشخیص بهتر اینکه آیا خوداشتغال هستید یا خیر میتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • تا چه حد در فعالیتهای خود مستقل هستید و در ارتباط با کاری که برای کارفرماها و مشتریان خود انجام میدهید تا چه حد تصمیم گیری میکنید؟
  • آیا برای انجام فعالیتهای خود میتوانید به انتخاب خود افراد دیگری را به کار بگمارید؟
  • وسایل و تجهیزات مورد نیاز و مورد استفاده شما متعلق به خودتان است؟
  • آیا برای انجام کار خود هزینه میکنید (مثلا تبلیغات) و ریسک مالی (مثلا جریمه عدم انجام کار) دارید؟

هر چند حداقل سابقه کاری مورد نیاز برای این برنامه فقط 2 سال است، ولی این سوابق هر چقدر بیشتر باشد بهتر است. تصمیم گیری در مورد اینکه ایا شما بعدا در کانادا به عنوان یک فرد خوداشتغال موفق خواهید شد یا خیر به میزان تجربه و مهارتهای شما بستگی دارد.

در صورتی که خود را بر اساس تعریف این برنامه واجد شرایط میدانید هر چه سریعتر اطلاعات زیر را به آدرس ایمیل selfemployed@itc-canada.com ارسال فرمایید. 

نام و نام خانوادگی:
شماره تلفن:
سن:
رشته کاری هنری یا ورزشی (به صورت خوداشتغال):
مدت فعالیت ورزشی یا هنری:
میزان حدودی درامد ورزشی یا هنری (در سال):
مجموع سرمایه نقدی و غیر نقدی:

توانایی خود اشتغالی در کانادا

علاوه بر فاکتورهایی که بر اساس تعریف خوداشتغالی بررسی میشود و قبلا توضیح داده شد، این موضوع در نظر گرفته خواهد شد که آیا بعد از ورود به کانادا توانایی ادامه فعایت خوداشتغالی را خواهید داشت یا خیر.  در این رابطه سن شما میتواند فاکتور مهمی در نظر گرفته شود. اگر نزدیک سن بازنشستگی باشید خصوصا برای حرفه های ورزشی ممکن است امکان فعالیت به عنوان ورزشکار حرفه ای نخواهید داشت و طرح شما بایستی مثلا به عنوان مربی مطرح شود. و یا مثلا اگر به عنوان ویراستار و مشاغلی که در کانادا نیاز به دانش بالای زبان دارد، این موضوع در نظر گرفته خواهد شد و ارائه مدرک زبان تعیین کننده خواهد بود.

سطح مهارت هنری  یا ورزشی

حتی اگر سوابق خوداشتغالی و کسب درامد شما از فعالیتهای هنری، فرهنگی یا ورزشی به اندازه کافی وجود نداشته باشد و یا به راحتی قابل اثبات نباشد، در صورتی که در زمینه مهارت هنری یا ورزشی خود در سطح جهانی شناخته شده و مطرح باشید، سوابق شما به عنوان سوابق خوداشتغالی پذیرفته خواهد شد. بنابراین رزومه شما در 5 سال گذشته، جوایزی یا مدالهایی که دریافت کرده اید، شرکت در نمایشگاهها و گالریهای بین المللی، اجرای برنامه در کشورهای مختلف و موارد مشابه برای تشخیص این مطلب در نظر گرفته خواهد شد. مسلما برای اثبات این موضوع علاوه بر مدارک ارائه شده، افسر تصمیم گیرنده از مطالب موجود در اینترنت استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال اگر نام شما در ویکی پدیا ثبت شده باشد، به عنوان یک دلیل محکم برای شناخته شده بودن شما در سطح جهانی در نظر گرفته خواهد شد. البته حتی اگر در سطح جهانی مطرح نباشید ولی در کشور خود در سطح بالای هنری یا ورزشی باشید نیز مورد قبول قرار خواهید گرفت. به عنوان مثال کسی که در ارتباط با یکی از صنایع دستی ایرانی مثل معرق کاری گواهی درجه 1 یا حتی 2 داشته باشد و یا ورزشکاری که در سطح کشور خود مدال کسب کرده و شناخته شده باشد.

بررسی و تحقیق در مورد برنامه خوداشتغالی شما در کانادا

هدف از برنامه خوداشتغالی این است که فرد اشتغال از طریق قابلیتهای خود  به ارتقا سطح هنری، فرهنگی و یا ورزشی کانادا به صورت قابل توجهی کمک کند. اگر تجربه، مهارت و قصد ایجاد حرفه خود را در کانادا به صورت خوداشتغال را داشته باشید، تشخیص قابل توجه بودن کاملا نسبی خواهد بود. به عنوان مثال یک معلم موسیقی که قصد مهاجرت و زندگی در یک شهر کوچک را داشته باشد، میتواند به ارتقا سطح فرهنکی کمک کند.  این تشخیص کاملا به عهده افسر مهاجرت است و در این تصمیم گیری طرح و برنامه آینده شما برای ایجاد یک حرفه به صورت خوداشتغال بسیار مهم است.

هرچند در بسیاری موارد تنها ارائه یک شرح مختصر در این خصوص و توضیح کلی در مورد برنامه کاری آینده و چگونگی اجرا و سرمایه مورد نیاز اجباری به توضیح بیشتر وجود ندارد، ولی اکیدا توصیه میشود که شرح کاملتری از طرح و برنامه خود اشتغالی خود در کانادا تهیه کنید. البته ارائه یک بیزنس پلن یا طرح توجیهی به هیچ وجه نیاز نیست. در واقع به افسران مهاجرت که پرونده های خود اشتغالی را بررسی میکنند دستورالعمل داده شده است که از متقاضی درخواست ارائه بیزنس پلن نکند. البته افسر ممکن است از متقاضی درخواست کند که مدارک، شواهد و توضیحاتی ارائه دهد که تحقیقات لازم را در مورد بازار کار کانادا انجام داده باشد و یک برنامه واقع بینانه را در این ارتباط در نظر گرفته باشد.

کیفیت مدارک

برای اثبات دو فاکتور مهم بالا یعنی منابع مالی و سوابق خوداشتغالی، بایستی بتوانید مدارک قابل قبولی ارائه دهید. اثبات منابع مالی کار مشکلی نیست، ارائه حساب بانکی و یا ملکی که به اسم شما باشد به همراه گزارش ارزیابی ملک به این منظور میتواند ارائه شود. حتی اگر در زمان ارسال پرونده دارایی شما قابل ارائه نیست بایستی آمادگی این را داشته باشید که در زمان بررسی پرونده دارایی خود را تبدیل به پول نقد کنید. به عنوان مثال اگر دارایی شما به صورت آثار هنری یا طلا و جواهرات یا اتومبیل باشد بایستی آماده باشید که در زمان درخواست به روزرسانی پرونده این دارایی را به صورت موجودی نقدی نشان دهید.

برای اثبات سوابق خوداشتغالی و کسب درامدی که از این طریق کرده اید بایستی بتوانید مدارک کافی تهیه کنید. توجه کنید که این مدارک کاملا بستگی به نوع کار شما دارد. هر چند بدون وجود بعضی از مدارک زیر فعالیتهای خوداشتغالی شما اثبات میشود ولی توصیه ما این است که تا حد امکان مدارک زیر تهیه شود.

  • قرارداد های کاری در زمینه خوداشتغالی شما. در متن قراردادها به طور مشخص زمان قرارداد، حدود و وظایف شما، تعداد ساعتهای کاری، مسائل مالی و نحوه پرداخت و غیره ذکر شده باشد. قراردادها ترجیحا روی سربرگ کارفرما باشد. برای رعایت حریم خصوصی افراد میتوانید روی اسم طرف قرارداد را لاک بگیرید.
  • نامه از طرف کارفرما یان که تأیید کند شما قرارداد را به طور کامل انجام داده اید یا در حال انجام آن هستید.
  • کپی چکهای دریافتی، رسید پرداخت، پرینت حساب بانکی برای اثبات دریافت درامد از قراردادها
  • عکس بروشور و غیره (حتی الامکان خود شما در بعضی از عکسها حضور داشته باشید)
  • هر گونه اطلاعات در نشریات مختلف و وب سایتها که در مورد شما و کار شما صحبت کرده است
  • در صورتیکه کار مربیگری یا تدریس انجام داده اید، لطفا لیستی از افراد تحت تعلیم خود تهیه کنید. اگر امکان گرفتن تائیدیه ای از سازمان ذیربط یا حتی خود این افراد داشته باشید این مدرک را نیز تهیه کنید.
  • هر گونه جایزه، تقدیر نامه و مدارک مشابه در ارتباط با زمینه کار خوداشتغالی شما
  • آلبومی از کارهای شما (این آلبوم میتواند شامل کارهای هنری، ورزشی و  عکسهای خودتان در حین انجام کار باشد)
  • قراردادها، نامه ها و مدارک مربوط به شرکت در گالری ها، نمایشگاهها، کنسرتها یا موارد مرتبط به حرفه شما
  • در صورتی که بیمه خود اشتغالی دارید سوابق بیمه خود را تهیه کنید.
  • در صورتیکه مالیات پرداخت کرده اید یا حتی اگر معافیت مالیاتی دارید مدارک مربوطه را تهیه کنید.
  • نامه از اتحادیه یا صنف مربوط به زمینه شغلی شما (مثلا صنایع دستی) برای تائید سوابق حرفه ای شما
  • هر نوع مدرک دیگری که نشاندهنده فعالیتهای خوداشتغالی شما باشد و در بالا لیست نشده باشد.
  • گزارش عملکرد سود و زیان برای 5 سال گذشته – این گزارش برای 5 سال مالی گذشته توسط یک حسابدار رسمی تهیه شود. برای تهیه این گزارشات دسترسی به حساب بانکی و مدارک مالی شما لازم است.

توجه کنید که لیست بالا یک لیست لازم و کافی نیست. وجود یا عدم وجود هر یک از این مدارک و یا مدارکی مرتبط که در لیست بالا نیامده است کاملا بستکی به نوع و روش فعالیت و حرفه هنری یا ورزشی شما دارد

در انتها لازم میدانم روی این موضوع تاکید کنم که اگر از این برنامه اقدام میکنید، باید به کلیه جزئیات توجه کنید تا نتیجه دلخواه یعنی دریافت اقامت کانادا را بگیرید. دفتر مهاجرتی آی تی سی با دو دهه فعالیت موفق در ارتباط با مهاجرت کانادا و تمرکز ویژه بر روی این برنامه آماده پذیرفتن پرونده های خوداشتغالی شما میباشد.

در صورتی که خود را بر اساس تعریف این برنامه واجد شرایط میدانید هر چه سریعتر اطلاعات زیر را به آدرس ایمیل selfemployed@itc-canada.com ارسال فرمایید. 

نام و نام خانوادگی:
شماره تلفن:
سن:
رشته کاری هنری یا ورزشی (به صورت خوداشتغال):
مدت فعالیت ورزشی یا هنری:
میزان حدودی درامد ورزشی یا هنری (در سال):
مجموع سرمایه نقدی و غیر نقدی:

برای اطلاع از وضعیت پرونده و پی گیری آن به دنبال راه حلی هستید؟

شما می توانید با استفاده از گزارش GCMS  نوت پرونده ، جزییات پرونده مهاجرتی شامل مدارک و نقطه نظرات آفیسر مهاجرتی را دریافت نمایید.

چناتچه مایل هستید از این طریق اقدام نمایید، بر روی درخواست “GCMS نوت پرونده ” کلیک نمایید.

لطفا در صورتیکه مایل هستید که برای برنامه خوداشتغالی هنرمندان و ورزشکاران اقدام نمایید؛فرم ارزیابی را تکمیل کرده و اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید، تا همکاران و مشاوران این بخش با شما تماس بگیرند.

در صورتی که خود را بر اساس تعریف این برنامه واجد شرایط میدانید هر چه سریعتر اطلاعات زیر را به آدرس ایمیل selfemployed@itc-canada.com ارسال فرمایید. 

نام و نام خانوادگی:
شماره تلفن:
سن:
رشته کاری هنری یا ورزشی (به صورت خوداشتغال):
مدت فعالیت ورزشی یا هنری:
میزان حدودی درامد ورزشی یا هنری (در سال):
مجموع سرمایه نقدی و غیر نقدی:

برای اطلاع از وضعیت پرونده و پی گیری آن به دنبال راه حلی هستید؟

شما می توانید با استفاده از گزارش GCMS  نوت پرونده ، جزییات پرونده مهاجرتی شامل مدارک و نقطه نظرات آفیسر مهاجرتی را دریافت نمایید.

چناتچه مایل هستید از این طریق اقدام نمایید، بر روی درخواست “GCMS نوت پرونده ” کلیک نمایید.